Mandria
spirituala
A
crede ca esti mai departe pe carare decat oricine altcineva este mandrie
spirituala. Chiar daca acest lucru ar fi adevarat, nu ti-ar fi de nici un folos
sa-l stii sau sa-l pretinzi. Ceea ce iti este de folos este compasiunea fata de
sine, compasiunea fata de altii. Ceea ce iti este de folos e sa stii ca
fiecarei persoane i se ofera lectia care este perfecta pentru ea, iar daca o
invata, nu poate nimeni spune cat de departe a ajuns.
Sa nu crezi ca ai capacitatea de a masura in mod corect progresul spiritual al cuiva, inclusiv al tau. Nu o ai! N-ai cum sa stii. O persoana, care pare a fi ramas mult in urma, poate trece in fata ta intr-o secunda. Iar una care pare a fi mult avansata, poate fi serios incetinita. Intreaga idee referitoare la in fata si in urma nu are nici un sens, intrucat n-ai de unde sa stii care este linia de pornire sau linia de final.
Sa nu crezi ca ai capacitatea de a masura in mod corect progresul spiritual al cuiva, inclusiv al tau. Nu o ai! N-ai cum sa stii. O persoana, care pare a fi ramas mult in urma, poate trece in fata ta intr-o secunda. Iar una care pare a fi mult avansata, poate fi serios incetinita. Intreaga idee referitoare la in fata si in urma nu are nici un sens, intrucat n-ai de unde sa stii care este linia de pornire sau linia de final.
Nu
e neaparat nevoie ca ceilalti sa inceapa de unde ai inceput tu. Nu e neaparat
nevoie ca ceilalti sa incheie unde inchei tu. Unii parcurg o calatorie scurta,
intesata cu provocari care le frang inima. Altii au o calatorie lunga,
alcatuita din multe lectii neinteresante. Poti sa te uiti la ceilalti si sa
crezi ca intelegi – dar asta nu inseamna decat ca te amagesti. Habar nu ai
despre ce este vorba in viata celuilalt. De fapt, nici macar nu este treaba ta
sa stii.
Se
intampla destule lucruri in viata ta ca sa fii tot timpul ocupat. A intelege
care-ti sunt lectiile si a incepe sa ti le insusesti este o activitate care
dureaza o viata intreaga.
Sa fii sigur ca nu vei putea sa te ascunzi pentru totdeauna. Cu timpul, rufele
tale murdare vor fi date la iveala. Este inevitabil. Toata lumea vine aici si
crede ca poate sa dispara. Unii oameni se pricep foarte bine sa o faca. Ei
dispar timp de cincizeci sau saizeci de ani. Cand se intorc, sunt siguri ca
nimeni nu-i va recunoaste. Nimeni nu se poate ascunde pentru totdeauna. Asta deoarece
aici e un loc unde toti sunt gasiti. Mai
devreme sau mai tarziu, tuturor li se da desteptarea. Aceasta este natura
calatoriei fizice. Pana la urma, chiar ai sa te obisnuiesti cu ea.
Probabil
ca treaba asta ti se pare ciudata. La urma urmei, majoritatea oamenilor de pe
planeta Pamant fie ca se deghizeaza intr-un mod inteligent, fie pretind ca nu
sunt “acasa”, atunci cand suna soneria. Negarea se infiltreaza absolut peste
tot. Dar nu conteaza. Nu acesti oameni conduc spectacolul. Cel din spatele mastii
este persoana care ia toate deciziile. Cel din spatele mastii il cheama pe
strain la usa ca sa sune desteptarea.
Voi credeti ca autoritatea se afla in afara voastra si ca totul vi se
“intampla”. Autoritatea este inauntru si faceti ca totul sa se intample, pentru
ca sa va treziti.
Intreaga
planeta are misiunea de a se trezi. De aceea sunt atatia oameni care par a fi
adormiti. Cum s-ar putea ei trezi, daca nu ar dormi sau, cel putin, nu s-ar
preface ca sunt adormiti?
Nu aceasta e planeta pe care trebuie sa va aflati, daca vreti sa va ascundeti. Nu acesta este locul pe care trebuie sa va aflati, daca vreti sa ramaneti adormiti. Daca scopul vostru este sa nu fiti constienti, atunci va aflati intr-un loc periculos! Toti oamenii care acum umbla in somn, intr-o zi isi vor da seama ca au plecat din pat si din casa si umbla pe strada. O vor face intr-un mod destul de simplu: izbindu-se unul de altul.
Nu aceasta e planeta pe care trebuie sa va aflati, daca vreti sa va ascundeti. Nu acesta este locul pe care trebuie sa va aflati, daca vreti sa ramaneti adormiti. Daca scopul vostru este sa nu fiti constienti, atunci va aflati intr-un loc periculos! Toti oamenii care acum umbla in somn, intr-o zi isi vor da seama ca au plecat din pat si din casa si umbla pe strada. O vor face intr-un mod destul de simplu: izbindu-se unul de altul.
Despre
asta este vorba in aceasta calatorie interactiva: incalcarea limitelor,
coliziuni, abuzuri, numiti-le cum vreti. Totul pare a fi intentionat, dar in
realitate nu este. Nimeni nu stie in mod constient ca urmeaza sa se izbeasca de
altcineva. Asa se intampla. Apoi, daca este destept, se trezeste si spune: „imi
pare rau, nu te-am vazut”. Iar semenul ii raspunde: „nu face nimic. Nici eu nu
te-am vazut.”
Ce
altceva mai e de spus? Daca totul e luat ca un afront personal si individul
raspunde: „Ba m-ai vazut, mizerabile!” ce ar dovedi aceasta? N-ar dovedi ca el
a fost atacat. Ar dovedi doar ca se simte atacat. Si despre asta este vorba cu
adevarat aici: un grup de oameni care se simt atacati. Nu e o imagine exacta a
ceea ce se intampla, dar este una acceptata de catre toata lumea. Asta deoarece
toti interpreteaza comportamentul, toti presupun ca totul se face cu o anumita
intentie. Fiecare crede ca stie care este motivul celeilalte persoane. Dar,
bineinteles ca nu-l stie. Nu are nici un fel de idee de ce s-a izbit cineva de
el.
Daca ai intra in
legatura cu intentia fiecarei persoane de a te trezi si de a te ajuta sa te
trezesti, nu ai lua ca pe un afront personal nici un fel de imixtiune. Ai spune doar: „Iarta-ma, frate
al meu, nu te-am vazut. Multumesc ca ai sunat desteptarea. Acum voi fi mult mai
atent’”.
Nu
izbitura e cea care raneste, ci interpretarea pe care i-o dai. Faptul ca il
condamni pe cel care te-a izbit. Faptul ca te condamni pe tine insuti, pentru
ca ai fost izbit. De indata ce numim acest lucru abuz, pierdem din vedere ce
rol avem noi in toate astea. Proiectam responsabilitatea asupra altcuiva.
Credem ca nu faceam nimic altceva decat sa ne vedem de treaba si, deodata, vine
o persoana rautacioasa care ne ataca. Nu asta s-a intamplat. Aceasta e enorma
autoinselare, uriasa minciuna pe care incercati sa o treceti asupra altora. Va
straduiti sa vorbiti unul cu altul de pe pozitii de victime si va minunati de
ce fiecare este pedepsit in permanenta.
Nu exista nici o intalnire la baza careia sa nu fi existat cinste si simt al responsabilitatii personale. Nu exista nici o intalnire la baza careia sa nu fi existat iertare de sine si compasiune pentru ceilalti.
Nu exista nici o intalnire la baza careia sa nu fi existat cinste si simt al responsabilitatii personale. Nu exista nici o intalnire la baza careia sa nu fi existat iertare de sine si compasiune pentru ceilalti.
Daca
vreti sa va intalniti, daca vreti sa va treziti, trebuie sa incetati de a mai
interpreta ce se intampla si sa lasati lucrurile asa cum sunt. Puteti fi uluiti
de izbitura. Ii puteti spune celeilalte persoane ca sunteti surprinsi. Dar sa
nu credeti ca intelegeti de ce s-a intamplat totul.
Comunicati
in mod cinstit si simplu: „Atunci cand m-am izbit de tine, m-a durut, semen al
meu. Tu ce-ai simtit?” A spune adevarul
prin preluarea responsabilitatii pentru propriile voastre sentimente nu este un
atac sau vinovatie. Este doar un mod simplu de a impartasi experienta. Ea
invita la dialog, nu la separare.
O
data ce se presupune ca exista vinovatie, atacul este inevitabil. Nu poti ataca
o persoana nevinovata. Pentru a ataca, trebuie sa crezi ca atacul este
justificat, ca persoana il merita. In acest moment, te-ai disociat de propriile
tale sentimente, ti-ai impartit mintea in doua si te-ai pregatit pentru un
conflict exterior inevitabil. Totul, din cauza mandriei spirituale – totul
deoarece crezi ca stii care sunt motivele celuilalt.
Renunta,
prieten al meu! Nu stii ce este in inima semenului tau. Nu vei stii niciodata.
Cel mai bun lucru pe care-l poti face este sa-l intrebi deschis; in felul
acesta ajungi cat mai aproape posibil de a sti ce gandeste si ce simte. Daca nu-l intrebi niciodata pe semenul tau ce
experienta traieste, cum crezi ca vei ajunge sa-l cunosti? Tot ceea ce vei
cunoaste vor fi propriile tale proiectii, propriile tale judecati si
interpretari. Acestea spun multe despre tine si foarte putine despre el.
Si, daca nu poti sa presupui ca el nu este vinovat, cum vei fi vreodata in stare sa-ti vezi propria nevinovatie? Daca tu crezi ca-l cunosti, cat de bine crezi ca te cunosti pe tine?
Si, daca nu poti sa presupui ca el nu este vinovat, cum vei fi vreodata in stare sa-ti vezi propria nevinovatie? Daca tu crezi ca-l cunosti, cat de bine crezi ca te cunosti pe tine?
Dupa
cum vezi, nu exista cale de iesire. Fiecare
judecata pe care o emiti asupra altcuiva se intoarce la tine.
Cel
mai bun lucru este sa renunti la judecati. Cel mai bun lucru este sa-ti dai
seama ca nu stii nimic despre intentiile sau motivele celorlalti oameni.
Cel mai bun lucru este sa intelegi ca, adesea, esti complet rupt de propriile tale intentii.
Mandria spirituala nu face altceva decat sa-ti prelungeasca necunoasterea.
O persoana aroganta nu evolueaza. Ea nu devine transparenta fata de ea insasi sau de ceilalti. Ea se ascunde. Ea ataca pe fata – iar atunci cand i se raspunde, pare ca doarme. Ea se joaca de-a v-ati ascunselea cu ea insasi si cu universul.
Cel mai bun lucru este sa intelegi ca, adesea, esti complet rupt de propriile tale intentii.
Mandria spirituala nu face altceva decat sa-ti prelungeasca necunoasterea.
O persoana aroganta nu evolueaza. Ea nu devine transparenta fata de ea insasi sau de ceilalti. Ea se ascunde. Ea ataca pe fata – iar atunci cand i se raspunde, pare ca doarme. Ea se joaca de-a v-ati ascunselea cu ea insasi si cu universul.
Am
sa-ti dau un joc mai bun. El se numeste: „Ma izbesc de tine, daca si tu te
izbesti de mine”. Nimeni nu este acuzat, nimeni nu este facut de rusine. Nici
macar nu trebuie sa tii scorul. Continua sa te izbesti, pana cand te trezesti
si privesti in ochii celuilalt – fara condamnare si fara judecata!
PAUL FERRINI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu