Fiţi atenţi
si constataţi voi înşivă
Nu este necesar să luptaţi contra voastră, ci să
ştiţi cine sunteţi. Incoerenţele, paradoxurile ce vă caracterizează se datoresc
orbirii voastre. Cunoaşterea de sine le va face să se topească precum zăpada la
soare. Curiozitatea voastră, nerăbdarea voastră este de înţeles. Vă este sete
de adevăr, suspinaţi după plenitudine şi doriţi cu ardoare să sondaţi misterele
vieţii. Să ştiţi că ceea ce numiţi voi viaţă, nu este deloc viaţă. Ar fi mult
mai corect să vorbim de o lungă agonie.
Naşterea, venirea pe lume şi întreţinerea
corpului în aşteptarea decăderii sale, este ceva foarte îndepărtat de
cerebrarea naturală a existenţei. Diferenţa este tot atât de mare ca aceea care
distinge putrefacţia de imortalitate. Dezintegrarea fizică este un sfârşit
inevitabil, în timp ce iluminarea, renaşterea conştiinţei, duc la infinit. Două
lucruri se oferă celui care vrea să găsească ultimul, esenţa – şi anume morala
şi religia.
De obicei morala este prezentată ca o etapă
pregătitoare, condiţia prealabilă, prima etapă a unei scări ale cărei stadii
superioare sunt rezervate religiei. Se crede în mod curent că omul lipsit de
morală nu are acces la spiritualitate. Eu nu împărtăşesc deloc acest punct de
vedere. Din propria-mi experienţă am constatat că omul moral nu are
necesarmente un spirit religios. Din contră, omul religios nu este niciodată
imoral.
Eticul nu duce la spiritualitate, nu este nici
măcar prima piatră a acesteia. Din contră, spiritualitatea autentică este aceea
care face cu adevărat omul drept şi just. Pentru mine morala şi religia sunt
deci două căi distincte şi chiar opuse.
Disciplinându-vă, supunându-vă dogmelor şi
convenienţelor locului şi ale epocii, vă modelaţi comportamentul, îl adaptaţi.
Atitudinile dvs. sociale, conştiinţa voastră morală, sunt rezultatul
interacţiunii voastre cu mediul în care trăiţi, ecoul relaţiilor pe care le
întreţineţi cu ceilalţi. Nu sunteţi singuri pe Pământ, trăiţi în grup şi
contactele cu ceilalţi sunt frecvente şi inevitabile. Relaţiile vă ţin loc de
identitate şi calitatea voastră este judecată în funcţie de ele. Atitudinea
voastră trebuie să fie conformă atitudinii cerute de colectivitate. Dar ce este
această colectivitate şi ce are ea de-a face cu personalitatea voastră simplă
şi naturală? Nimic! Societatea nu ar pierde nimic pierzându-vă. Puţina
importanţă pe care o aveţi pentru ea, depinde de funcţiile pe care le
îndepliniţi. Voi nu contaţi, doar relaţiile pot avea vreo greutate. Nu
prezentaţi nici un interes, doar personajul vostru public reţine atenţia.
Faptul că educaţia se limitează în a face din
voi nişte rotiţe familiale şi sociale bune, nu are deci nimic surprinzător.
Pentru grupul căruia îi aparţineţi, omul nu este nimic mai mult decât un
mecanism. Această condiţionare, această reglementare a vieţii în comun a
construit enormul mit al onorabilităţii, al bunelor moravuri şi al virtuţii.
Automat, personalitatea hărţuită de setea de
divin se referă la condiţionările pe care le suferă şi-şi imaginează că trebuie
să se conformeze unui model de comportament. În toată lumea, s-a sfârşit prin a
crede că a-b-c—ul spiritualităţii este în principiile morale de gravitate,
frugalitate, altruism, ruşine faţă de sex, pocăinţă, ş.a.m.d. Negarea naturii
ar fi o pepinieră de sfinţenie. De la cetăţeanul bun, la omul milos şi la
martirul sfânt, drumul pare logic. Daţi-mi voie să vă spun că este o minciună,
o capcană, o mascaradă, o momeală; faptele sunt foarte elocvente.
Morala nu face omul nici virtuos, nici religios
şi în mod sigur nu îl face uman. Ea poate cel mult să facă din voi o fiinţă
socialmente acceptabilă, dar a fi admis de către un grup nu înseamnă deloc că
aţi căpătat o profunzime reală. Figura atrăgătoare, limbajul rafinat, manierele
plăcute nu vă transformă. Morala autentică – şi ea există – este rezultatul
unei purificări personale totale, al unei evacuări a tot ceea ce este căpătat.
La ce seveşte să vă lustruiţi carapacea? A vă modifica suprafaţa în timp ce
centrul rămâne identic este ceva inutil, ba chiar periculos. Veţi plăti foarte
scump şi societatea de asemenea.
Condiţionarea, regresiunea şi refularea satisfac
aparent lumea, dar individul este strivit, negat. El este clivat în două, opus
lui însuşi, în conflict permanent cu propriul său adevăr şi aceasta fără nici
un fel de şansă de a câştiga. Această executare a fiinţei umane în profitul a
ceea ce este mai fals în societate, este pur şi simplu violenţă.
Ca atare atitudinea voastră nu înseamnă nimic,
ceea ce importă sunt pârghiile, motivaţiile acţiunilor voastre, căci ele traduc
starea voastră de spirit. A te lupta cu rezultatul fără să să urci până la
cauză este semn de prostie. A afecta virtutea nu serveşte la nimic, nu
încercaţi să faceţi din ea o sadhana. Tăind ramurile copacului nu veţi face
decât să să-i stimulaţi creşterea. El nu îşi trage vitalitatea din ramuri, ci
din baza care se află sub pământ, din rădăcină.
Pentru a opera o adevărată răsturnare în viaţa
voastră, întorceţi-vă deci la rădăcinile voastre, la fiinţa interioară.
Comportamentul vostru se va schimba în consecinţă şi nu invers. Corectarea în
exclusivitate a comportării voastre sociale, a modului cum funcţionaţi pe plan
social nu este decât o represiune, nici o mutaţie nu este posibilă în acest mod.
Ce este represiunea? Discreditarea aruncată
asupra sentimentelor spontane, interzicerea de a te exprima liber, obligaţia de
a aborda o faţă care nu este a voastră.
Sentimentele reprimate unde se duc? Dispar?
Deloc! Ele îşi urmează cursa în voi. Pe planuri mai secrete, mai subterane, mai
oculte. Se refugiază departe de conştiinţa voastră morală şi continuă să
prolifereze şi să se întindă. Un război cumplit se angajează între
străfundurile subconştientului vostru şi spiritul vostru raţional. Această
conflagraţie obscură vă minează, vă epuizează energia şi conduce la boală
psihică.
Nebunia este preţul pe care-l plăteşte o
civilizaţie fondată pe ipocrizie, impostură, morală caricaturală. Psihoza
însoţeşte ca o epidemie expansiunea civilizaţiei. Nu e departe vremea când
lumea va deveni un azil de alienaţi. Cele două mari războaie mondiale ale erei
moderne sunt revelatoare. Al treilea război va însemna fără îndoială sfârşitul
acestei frumoase planete. Exploziile care se produc în viaţa particulară, cum
ar fi violenţele de tot felul – sinuciderea, crima, violul – şi înfruntările
sângeroase care ridică grupurile de oameni unii contra altora, sau le deşiră
din interior, sunt rezultatul represiunii.
Fiinţa umană este definitiv incapabilă să ducă o
viaţă cu adevărat morală, adică naturală, din cauza constrângerilor. Într-o zi
sau alta ea sucumbă tentaţiei, minciuna devine prea teribilă pentru a o mai
putea asuma. Ipocrizia conştientă este totuşi cel mai puţin rea dintre
soluţiile care vi se oferă. Ea vă debarasează de conflictul intern. Este
suficient să mimezi, să joci comedia. Societatea este satisfăcută şi veţi fi
salvat un minimum de sinceritate personală.
Duplicitatea, iezuismul, sunt produsul falsei
morale, al virtuţii impuse din exterior. Viaţa în comun aşa cum se manifestă ea
în ziua de azi, adică refuzul masiv al realităţii conduce la două lucruri:
reprimarea spontaneităţii voastre şi o simulare a trăsăturilor sancţionate de
ordinea stabilită. Primul proces duce la nebunie. Cel de-al doilea, adică
simularea trăsăturilor impuse de societate face din voi un fariseu, un
Tartuffe. Ambele sunt nişte calamităţi. Nici una nici cealaltă din aceste
formule detestabile nu sunt demne de voi. Există o a treia, pe care societatea
nu o recomandă şi anume aceea ce a vă comporta ca o brută, ca o fiinţă
bestială. Dacă această variantă nu vă tentează, vă rămâne alegerea între
nebunie şi ipocrizie.
Omul cade în sălbăticie atunci când se
abandonează instinctelor sale inconştiente, refuzând să mai lupte. El încearcă
în mod disperat să regăsească un fel de coerenţă, o stare naturală, de exemplu
drogându-se sau îmbătându-se, bând alcool. Dar căutând să distrugă luciditatea
care l-a îndepărtat de animalitate el se sinucide, căci omul nu poate să refuze
ceea ce este el în mod profund, o fiinţă conştientă. Faptul că omul devine un
denaturat atunci când se intoxică, arată clar că luciditatea, conştienţa, nu
face parte din regnul materiei, ea este divină, este o facultate a sufletului,
o virtualitate pe care omul nu o poate eluda, de care este imposibil să fugă şi
pe care trebuie s-o cultive.
Eliberarea depinde de dezvoltarea sa totală,
nimic altceva nu va reuşi să-l scape de infernul pe care-l traversează.
Nu sunteţi condamnaţi la o fiinţă bolnavă
mental, la un impostor sau un animal. O altă cale vă este oferită, aceea a
religiei autentice, a inteligenţei luminoase, a intuiţiei.
La opusul decadenţei, al refulării sau al
comediei sociale, ea vă conduce spre o viaţă reală, spre cunoaştere. Ea
generează un comportament în sfârşit uman şi suprimă barbaria omului orbit de
Ego. Ea nu reprimă şi nu refulează nimic. Ea vă sfărâmă lanţurile. Obiectivul
său nu este de a vă adapta altora, ci de a vă ajuta să renaşteţi la adevărata voastră identitate. În loc să facă
din voi nişte travestiţi, ea vă revelează esenţa voastră divină. Relaţiile
voastre sociale nu o preocupă. Aceste relaţii se transformă pe măsură ce inima
voastră profundă îşi va regăsi tronul. Morala este o convenţie, spiritualitatea
este individuală. Morala este o atitudine, religia este o realitate interioară.
Etica este o amenajare periferică,
spiritualitatea emană din suflet.
Bunele maniere nu sunt capabile să facă omul
moral. Cum i-ar putea permite ele accesul la propria-i esenţă? Morala începe
prin a încorseta omul, în timp ce religia începe prin cunoaşterea de sine. În
această lume multiplele aspecte ale răului produs de om sar în ochi. Ce anume
face întreprinderile umane atât de malefice? Chiar omul de bună credinţă
constată că gândurile şi actele sale sunt desfigurate de pasiuni neaşteptate.
Fiţi atenţi si constataţi voi înşivă. Nu
acceptaţi nici o explicaţie gata făcută.
Contemplarea de sine, meditaţia, vor mobiliza
energia care vă va ajuta să cunoaşteţi şi să depăşiţi Diavolul. Observaţia
constantă, neutră, pătrunzătoare, a propriei voastre identităţi este o sadhană,
o disciplină spirituală, căci ea vă permite să găsiţi şi să eliminati răul din
voi. Progresiv, goana pentru prinderea eului va lumina colţurile cele mai
sumbre ale personalităţii voastre şi vă va priva astfel comportamentele voastre
aberante de forţa lor motrice. Ţineţi bine minte că privirea interioară
liniştită şi calmă vă va aduce dintr-o dată revelarea şi eliberarea. Cunoaşterea
eliberează. Ea vă transformă viaţa în întregime. Dezgropând rădăcinile veţi
vedea în ce constau ele şi expunerea lor la lumina zilei va sfârşi prin a le
distruge. Pulsaţiile oarbe nu rezistă la razele conştiinţei, acel “cunoaşte-te
pe tine însuţi” al înţelepţilor din toate timpurile indică acest lucru fără
nici un fel de dubiu. Cunoaşterea de sine este singura virtute. Ignoranţa de
sine este singurul păcat.
Conştiinţa este singura morală care poate
exista, iar imoralitatea este opera inconştientului. Acesta îşi exercită
puterea nocivă prin intermediul bestiei, al ipocriziei şi al alienării mentale,
al intoxicaţiilor şi sfârşeşte prin a învinge ceea ce mai rămâne inteligent în
voi. Inconştientul vă face anxios şi posesiv, agresiv şi obscen, el vă împinge
să inventaţi şi să folosiţi mijloace care favorizează deriva spre bestialitate.
Singura vindecare posibilă constă în a restaura conştienţa, care este apanajul
omului. Cultivaţi-vă luciditatea, privirea interioară şi observaţia detaşată de
tot ceea ce vă mişcă mentalul.
Gradat, furtunile emoţionale, exigenţele
egoiste, nervii şi disperarea vă vor părăsi.
Aceste rele nu pot afecta decât omul adormit,
abrutizat, insensibil, omul inconştient. Să ştiţi că niciodată, nimeni nu a
făcut răul în cunoştinţă de cauză. Toate păcatele sunt variante ale unui singur
flagel: ataşamentul de ego.
Acesta este o falsă identitate. O iluzie.
Cunoaşterea de sine îl va zdrobi, îl va face să piară ca un balon de săpun.
V-am explicat ce trebuie să faceţi. Staţi
liniştiţi, instalaţi astfel încât corpul vostru să cântărească cât mai puţin
posibil şi să înceteze să vă mai preocupe. Observaţi ceea ce vă traversează
spiritul ca şi cum aţi privi valurile care se rostogolesc pe plajă.
Krishnamurtti numea această stare conştiinţă “neutră” sau “imposibilă”. Fiţi
complet detaşaţi de ceea ce descoperiţi în voi. Ce înseamnă a fi detaşat?
Detaşarea este neutralitate, absenţa identificării, a judecăţii, a alegerii, a
comparaţiei, a intervenţiei.
Nimic nu este decretat bun sau rău la plecare, considerat
ca vicios sau virtuos, lăudabil sau condamnabil. Observaţi, nimic mai mult.
Mulţumiţi-vă să priviţi, să vedeţi, ca şi când aţi fi spectatorul unei piese de
teatru. De îndată ce adoptaţi o atitudine, de îndată ce judecaţi, nu mai
observaţi, ci gândiţi! Înţelegeţi bine distincţia dintre gândire şi observaţie.
Gândirea este o mişcare a intelectului spre ceea ce este cunoscut, deja
conştient. Observaţia este intelectul care se îndreaptă spre subconştient şi îl
pătrunde.
Gândirea este dualistă, ea acţionează prin
perechi de opuşi, ea nu poate, de exemplu, să conceapă un bine decât raportat
la rău. Ea divizează, separă, apreciază şi introduce o reprimare subtilă care
închide uşile inconştientului şi interzice accesul la misterele sale.
Necunoscutul îşi dezvăluie secretele nu gândirii, ci observaţiei. Întradevăr,
atunci când nici o interdicţie nu le mai este opusă, pulsaţiile şi experienţele
trăite, uitate, ţâşnesc spontan în goliciunea lor fără fard. Este un moment de
teroare intensă; înfruntându-şi faţa ascunsă, fără umbră, realitatea pe care ar
cuceri-o masca cotidiană, omul este prins de panică. I-ar place să-şi închidă
ochii şi să-şi îngroape cât mai curând posibil lumea mişcătoare zărită în
străfundurile sale. Trebuie un curaj ieşit din comun pentru a traversa această
încercare majoră, este un calvar, o mare suferinţă care purifică. Acela sau
aceea care rămâne calm şi hotărât în lupta cu această încercare, devine un
maestru al conştienţei şi vede în sfârşit minunile desfăşurându-se în faţa lui.
El îşi cufundă privirea în sursa abisală a
pasiunilor, el are acces la inima inconştientului.
Aceasta îi conferă o libertate supranaturală.
Drumul începe prin meditaţie, continuă prin
observaţie şi conduce la cunoaştere şi libertate. Ajunge la cunoaştere şi se termină
prin libertate. Vreau să cunoaşteţi această alchimie, această răsturnare
a comportamentului vostru prin transfigurare interioară. Veţi înţelege atunci
că etica este o consecinţă, că ea nu va fi niciodată un început. Lăsaţi-vă deci
preocupările morale, îndepărtaţi-vă scrupulele, consacraţi-vă mai curând
sadhanei spirituale, meditaţiei. Virtuţile vor înflori în voi, ca tot atâtea
urme lăsate de trecerea unei caleşti. Străduiţi-vă să vedeţi adevărul. Focul
cunoaşterii vă va consuma iluziile, slăbiciunile şi viciile. Cucerirea
inconştientului de către conştient este singura revoluţie adevărată, singurul
progres demn de acest nume pe care îl poate spera umanitatea.
Nimic altceva nu va putea să creeze vreodată un
om nou, o fiinţă umană conştientă de propria sa natură divină şi prin aceasta o
fiinţă morală în mod sincer şi spontan. Calitatea sa profundă nu va fi ceva ce
se va deduce din actele sale, din comportamentul său. Plenitudinea sa
interioară va străluci ca un astru, toate actele sale vor iradia mulţumirea
care îl locuieşte, umanitatea care îi este proprie. Muzica celestă care se
înalţă din acela care a depăşit dualitatea şi conflictele, nu aparţine nici
timpului şi nici spaţiului. Este o simfonie eternă care cântă în noi atunci
când se instalează pacea profundă, puritatea, inocenţa, libertatea. În ritmul
acestei melodii fericite intrăm în rezonanţă cu infinitul, cu ceea ce se
numeşte Dumnezeu.
OSHO
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu